Burgemeester Gerard van Klaveren en Roelof de Boer met de Willewarkerspries. – Foto: Lenus van der Broek

8 januari 2014

Wolvega – Een totaal verraste Roelof de Boer uit Nijelamer nam dinsdagavond de Willewarkerspries in ontvangst, een waardering voor de vrijwilligers in de dorpen van Weststellingwerf.

De Boer nam de prijs in ontvangst uit handen van voorzitter Richard Bakkenes van de Vereniging Kleine Dorpen (VKD). De prijswinnaar is bijna een halve eeuw actief als vrijwilliger in en voor zijn dorp. Sinds zijn jonge jaren was hij secretaris en penningmeester van Stichting het dorp Nijelamer. De stichting ondersteunt activiteiten financieel in en rond Nijelamer.

Het was het vijfde jaar dat de Willewarkerspries is uitgereikt door de VKD.

Fietsen rond het IJsselmeer

Daarnaast is hij sinds 1966 tot vandaag de dag grafdelver, klokkenluider en houdt hij het grafregister bij van de begraafplaats in Nijelamer. Naast vrijwilliger van de IJswegencentrale en secretaris van de ijsvereniging Nijelamer organiseerde De Boer voor de ijsvereniging de jaarlijkse fietstocht rond het IJsselmeer georganiseerd. Deze is 36 keer gehouden. De Boer bemande de stempelpost in Enkhuizen, zette de route uit en zorgde dat jaarlijks zo’n 200 vaste deelnemers een handgeschreven brief ontvingen.

Bestuur VKD kiest winnaar

Daarnaast bekleedde hij bestuursfuncties bij het Groene Kruis, de lagere school en bij de Stichting Schoterzijl. Alle Plaatselijk Belangen in Weststellingwerf kunnen elk jaar vrijwilligers die veel betekenen voor de gemeenschap voordragen voor de Willewarkerspries. Het bestuur van de VKD kiest daaruit vervolgens een winnaar.

Klik op onderstaande link voor het juryrapport van de VKD

Juryrapport Willewarkerspries 6 januari 2015

(bron: Stellingwerf.nl)