Klik hier voor alle wedstrijdinformatie

Op woensdag 10 januari organiseert IJsvereniging Nijelamer de schaatswedstrijd om de K.N. de Boer wisseltrofee. En ja, dit is een schaatswedstrijd op een echte natuurijsbaan; een ijsbaan op water. Hoe uniek is dat?

IJsbaan Nijelamer ijs meten in de vroege ochtend 9 januari 2024

Schaatsen op natuurijs is de laatste jaren behoorlijk zeldzaam geworden. De eerste wedstrijden op natuurijs vinden vaak plaats op ijsbanen die ‘s nachts zijn besproeid met water. Maar in Nijelamer gaan we niet voor geprepareerd. Wij wachten geduldig. We wachten tot het water op de ijsbaan een ijslaagje vormt. En vervolgens laten we de natuur haar gang gaan, wachtend tot het ijs dik genoeg is voor de eerste schaatsers. Dan strijden wij als ijsvereniging om de eerste kortebaanwedstrijd op natuurlijk ijs te organiseren – naar onze mening op een laag echt natuurijs.

Het gevoel van schaatsen op natuurijs is uniek: de koude wind die langs je gezicht waait, het geluid van krassende schaatsen op keihard zwart ijs, het kenmerkende geluid van krakend ijs, het ontwijken van scheuren, hier en daar een plasje water en veel lachende mensen. Ja, het is koud in de polder van Nijelamer, maar gelukkig is er ‘koek en zopie’ in het historische clubgebouw om op te warmen. Zopie? Ja, dat is warme chocolademelk.

Bij IJsvereniging Nijelamer beseffen we hoe speciaal dit is. Echte schaatsliefhebbers hebben eerder dit najaar bij de Friese Bond van IJsclubs erkend hoe bijzonder het is dat we nog steeds dit soort wedstrijden mogen organiseren. Vorige winter was er slechts één ijsvereniging in Nederland die een officiële wedstrijd op natuurijs uitschreef. Daar zijn we trots op in Nijelamer.

Wil jij deze bijzondere vorm van wedstrijdschaatsen meemaken? Doe dan mee aan de strijd om de K.N. de Boer wisseltrofee. Deze wedstrijd is voor heren vanaf 16 jaar. Meer informatie vind je op onze website.

IJs en weder dienende.